De ambities van PLNTS.com zijn groots, dus deze uitdaging heb ik begin 2021 met beide handen aangegrepen. PLNTS.com is opgericht in 2018 vanuit een afstudeerproject wat zich richtte op de verkoop van baby plants. De aanpak was direct een schot in de roos, dus de groei was explosief te noemen. In 2021 lag er de uitdaging om de volgende groei-fase in te gaan.
Om verder te groeien moest er worden ingezet op het professionaliseren en uitbreiden van de marketingactiviteiten. In 6 maanden is het marketteam van één medewerker uitgebreid naar 6 medewerkers. Er is geïnvesteerd in contentmarketeers en een creatief team (fotograaf, stylist en designer). De uitdaging is om actief te worden via meerdere kanalen en de resultaten van o.a. SEO, e-mailmarketing en socials te verbeteren.
Er is in oktober 2021 een nieuw Magento 2.0 headless e-commerce platform ontwikkeld (NextJS frontend). Dit dient als nieuw fundament om verdere groei te kunnen waarborgen. Ook is er tegelijk een nieuw ERP en WMS systeem geïmplementeerd om een schaalbare situatie te creëren.
De transitie van PLNTS.com is momenteel in volle gang. De eerste resultaten worden geboekt, maar we laten ons nog verrassen wat betreft de impact op langere termijn.
Om effectief en doelgericht verder te kunnen groeien ben ik voor PLNTS.com in januari 2021 gestart met een maturityscan. De scan voerde ik uit door onderzoek te doen naar de disciplines KPI’s, personeel, (online) marketing, IT/processen en assortiment.
Door grondig onderzoek te doen is er een roadmap opgesteld voor de komende 12 maanden. Deze roadmap geeft de organisatie rust en vertrouwen om te investeren in de volgende stappen.
Momenteel wordt er samen met het team hard gewerkt om de roadmap te realiseren.
Wij maken gebruik van 🍪’s – bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.