De eerste 10 jaar van mijn carrière heb ik gewerkt voor Only for Men. Ik ben gestart als eerste webshop medewerker en heb door kunnen groeien tot de functie van Marketing & E-commerce manager. Ik heb een team mogen bouwen van 14 FTE wat een belangrijk aandeel heeft geleverd voor zowel de online als offline omzetgroei.
Het bredere doel van Only for Men is om een compleet mannenplatform te zijn wat veel verder gaat dan het verkopen van mannenmode en schoenen. Enkele recente voorbeelden waarin dit zichtbaar wordt zijn (online) events voor onze vaste klanten, het loyaltyprogramma De Pot en de groei van ons contentplatform onlyformen.nl/blog.
In tien jaar is de omzet van Only for Men vervijfvoudigd. Hierin hebben nieuwe en grotere winkels een belangrijke rol gespeeld. Ook door het professionaliseren van de marketingstrategie is het effect van de media inzet fors toegenomen. Daarnaast zorgde voornamelijk ludieke campagnes voor veel impact.
Only for Men heeft de ambitie om de meest spraakmakende herenmodeketen te zijn. Dat komt uiteraard terug in marketing uitingen. De meest succesvolle campagne organiseerde ik in maart 2017. “Only for Men wordt vanaf 6 maart Men Only”. Een campagne die online binnen enkele uren viraal ging en honderden reacties opleverde. Veel negatieve reacties, maar omdat wij een counteractie enkele dagen later klaar hadden staan maakte we dit snel goed. “Vrouwen, zonder jullie zijn we nergens!”. Alle opschudding zorgde voor het beste voorjaarsseizoen uit de geschiedenis van Only for Men. We waren top of mind en de grap werd achteraf door veel consumenten gewaardeerd. Het leverde ons ook lovende recensies op van o.a. retailkenner Rupert Parker Brady die sprak van een ‘briljante insight en een consequent besluit’. “Als je Only for Men heet, moet je vrouwen weren”, meent hij. “Uiteraard niet letterlijk, maar in de geest.” Hij prijst Only for Men om het maken van een duidelijke keuze. “Durf te kiezen en je wordt gekozen.”
Jaarlijks hebben wij ons zelf als doel gesteld om in het eerste kwartaal een ludieke trouwcampagne uit te rollen. De kapstok voor de trouwcampagne in 2019 was een win-actie voor het ultieme vrijgezelle weekend, dit jaar kunnen dames een trouwhint opvragen voor hun man en in 2018 daagde wij iemand uit tot een gedurfd aanzoek.
Welke man heeft lef en durft haar te vragen op een billboard, was vraag in 2018? Dit was de aftrap van onze allereerste ludieke trouwcampagne. 27 mannen durfde het aan en melde zich bij ons om een aanzoek te doen op een billboard langs de A2 ter hoogte van Zaltbommel. Björn kwam als winnaar uit de bus en stond vervolgens twee weken lang langs de A2 in beeld met een roos in zijn mond.
Op de dag dat het bord geplaatst werd reed Björn direct langs met zijn vriendin Heidi. Ze zei gelukkig volmondig “ja” en kon het billboard enorm waarderen. De dagen erop volgde er vele reacties van klanten en de vrienden van Björn en Heidi. We sloten de billboard reeks af met een gezamenlijke foto van Bjorn en Heidi in trouwkleding.
Sinds 2018 staat Only for Men o.a. door deze campagne echt op de kaart als trouwpakken aanbieder.
Onze SEO resultaten stonden flink onder druk in 2015. Om daar stappen in te nemen moesten we werken aan onze techniek, inkomende links en contentstrategie. Een tijdrovende en kostbare klus, dus de vraag was hoe we snel stappen konden zetten? We gingen een samenwerking aan met Artefact omdat hun content aanpak goed bij ons DNA paste.
Een van de meest succesvolle campagnes die we samen ontwikkelde was het onderzoek naar de meest mannelijke provincie van NL. Het onderzoek leverde veel interessante weetjes op zoals dat de grootste ijdeltuiten uit Flevoland komen en de Limburgse mannen het sportiefste zijn. We knipte het onderzoek op in regionale persberichten met de opvallendste uitkomst per regio.
We realiseerde met dit onderzoek 80 publicaties op zowel regionale als landelijke sites. Zo stonden we op NU.nl, Powned, de Libelle en Autoblog. We genereerde met beperkte kosten zeer kwalitatieve links met een hoge domeinwaarde, maar de campagne zette het merk Only for Men ook kracht bij. Mede omdat we naast alle online publicaties ook te horen waren in de ochtendshows van Edwin Evers en bij Mattie & Wietse.
Wij maken gebruik van 🍪’s – bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.